Amendement: Behoud onderhandelingspositie inzake groot onderhoud landingsbaan vliegveld
De gemeenteraad van Enschede, in vergadering bijeen op 11 november 2024, besprekende: Gemeentebegroting
2025-2028.
De indiener stelt aan de raad voor om de voorliggende ontwerp-beslissing als volgt te wijzigen:
▪ Om op pagina 215 van de begroting het voor het jaar 2028 opgenomen bedrag voor ‘’Versterken economische structuur’’ met 263 te verlagen van 6.009 naar 5.746.
Toelichting:
▪ Hiermee worden de reserveringen voor het groot onderhoud van de landingsbaan van Twente Airport uit de meerjarenbegroting verwijderd.
▪ Enschede heeft 50% van de kapitaalslasten van het groot onderhoud van de landingsbaan van Twente Airport (totale kosten 6 tot 7 miljoen) vanaf 2028 in de meerjarenbegroting opgenomen1. Dit zou Enschede vanaf 2028 bij een afschrijvingsperiode van 15 jaar circa 263.000 euro per jaar kosten2. Vanaf 2027 zijn er voorbereidingskosten. In de begroting valt dit onder het product ‘’Versterken economische structuur’’ binnen het programma ‘’Duurzaam wonen leven werken’’.
▪ Met de opname van dit bedrag in de begroting wordt voldaan aan één van de voorwaarden van de private partijen (het bedrijfsleven) die de exploitatie van de luchthaven mogelijk ter hand gaan nemen, omdat zij de exploitatie waarschijnlijk niet sluitend kunnen krijgen per 2032 als zij hetonderhoud zelf moeten financieren3.
▪ De provincie Overijssel zou de andere helft van de middelen hiervoor moeten reserveren, maar heeft dit nog niet gedaan in afwachting van alle ontwikkelingen. Zij neemt hierover naar verwachting pas in juli 2025 een besluit.
▪ Defensie wordt mogelijk medegebruiker van het vliegveld, en kan in dat geval worden gevraagd bij te dragen aan de kosten voor het groot onderhoud van de landingsbaan. Ook hierover wordt volgend jaar besloten.
▪ Naast de optie van exploitatie van de luchthaven door bedrijven kunnen er ook nog geheel andere scenario’s worden gekozen. Het is voorbarig als Enschede al voor één van de opties kiest.
▪ Ook de uitwerking van de optie waarin bedrijven de exploitatie van het vliegveld ter hand gaan nemen is nog onduidelijk. Nog geen enkele partij heeft toezeggingen gedaan. De standpunten en besluiten van alle partijen -bedrijven, overheden en defensie- hangen samen en volgen pas in en na de zomer 2025. Op zijn vroegst in de tweede helft van dat jaar kan de aanbesteding van de concessie worden gedaan.
▪ Er gaan onderhandelingen plaatsvinden tussen alle partijen over verdeling van kosten en baten. Op pagina 32 van het document Verkenning haalbaarheid PPS Twente Airport worden de investeringen in de baan expliciet benoemd als één van de onderhandelingspunten.
▪ Het is ongunstig voor Enschede als zij haar onderhandelingspositie al bij voorbaat prijsgeeft door nu al aan voorwaarden te voldoen. Bovendien is het nog niet zeker dat de bedrijven die nuvoorwaarden stellen zelf de exploitatie ter hand zullen gaan nemen omdat de aanbesteding van de concessie voor de exploitatie zal verlopen via open inschrijving.
▪ Private partijen en defensie zijn kapitaalkrachtige partijen, het is wellicht mogelijk een groter deel van de onderhoudskosten bij hen neer te leggen. Enschede kan deze kosten in 2028 en de jaren daarna juist zeer moeizaam opbrengen.
▪ De voorziene bijdrage is mogelijk hoger dan toegestaan. Wanneer Overijssel en Enschede beiden de helft en daarmee het geheel van het onderhoud financieren, overtreden zij daarmee mogelijk de regels voor staatssteun, die een maximale overheidsbijdrage van 75% toelaten4.
▪ De eerste uitgaven ter voorbereiding volgen pas in 2027. Opname in de begroting is nu nog nietnodig.
Status: verworpen
Voor GroenLinks, Groep Van Ek/Woltjers , Partij voor de Dieren, Volt
Tegen BBE , CDA , CU , D66, EA , Forum voor Democratie , PvdA , PVV, VVD
Status
Verworpen
Voor
Groep Van Ek / Woltjers, Volt, Groen Links, Partij voor de Dieren
Tegen
Christen Unie, CDA, D66, PVV, FvD, Burgerbelangen Enschede, VVD, PvdA, Enschede AndersLees onze andere moties
Amendement: Behoud indexatie rioolheffing voor uitvoering Groen/Blauw projecten
Lees verder