Raadsonderzoek orde op zaken in het stadhuis
Titel actuele motie:
De gemeenteraad van Enschede, in vergadering bijeen op 27 januari 2025,
Constaterende dat:
■ er de afgelopen jaren veel signalen afgegeven zijn dat de gemeente fouten heeft gemaakt die niet passen bij goed bestuur, zoals in de cases Ardesch, Klachtencommissaris en Veelaanvragers;
■ de gemeente inmiddels excuses heeft aangeboden aan de heer Ardesch;
• er behoefte is aan een heldere weergave van de totstandkoming van deze fouten;
» er behoefte is om lessen te trekken uit de fouten die de gemeente Enschede gemaakt heeft in de casus
Ardesch;
■ er behoefte is aan het versterken van het kritische (leer)vermogen van de raad, het college en de ambtelijke organisatie;
■ de raad onvolledig en onjuist is geïnformeerd en de raad hiervoor excuses heeft ontvangen van het college in de brief Uitvoering motie Orde op zaken in het stadhuis;
■ de raad in de commissievergadering Bestuur en Middelen van 13 januari 2025 bij de bespreking van de brief
Uitvoering motie Orde op zaken in het stadhuis en naderhand via de mail vragen heeft aangereikt waarop de raad antwoorden wenst (zie bijlage 1).
Overwegende dat:
■ de gemeenteraad een onafhankelijk onderzoek en advies wenst met conclusies en aanbevelingen over hoe cases als deze in de toekomst voorkomen kunnen worden;
■ er een systematische werkwijze ten grondslag lijkt te liggen aan het gemeentelijk handelen die niet past bij goed bestuur.
■ de lessen uit dit onderzoek ook toegepast kunnen worden op andere cases: nu en in de toekomst;
■ dat de raad in de motie Orde op zaken in het stadhuis (unaniem aangenomen door de raad op 10 juni 2024)
het college opdraagt om een traject op te starten in samenspraak met de raad (punt 3 in het dictum), maar de raad bij nader inzien graag regie over dit traject voert en daarmee zelf een traject wil opstarten in samenspraak met het college;
■ de gemeenteraad meerdere onderzoeksinstrumenten heeft en een onderzoek door een extern bureau met begeleiding van een begeleidingsgroep in dit geval het meest passend is.
Draagt de raad op:
• een onderzoek te laten uitvoeren naar de casus Ardesch (inclusief de verkoop van de Spinnerij) met de
volgende centrale vraagstelling Hoe is het verloop van de gebeurtenissen in deze casus geweest en welke
lessen kan de gemeente daaruit leren voor zowel bestuur (college, (top)ambtenarij en raad), beleid als
uitvoering nu en in de toekomst?
De centrale vraagstelling is opgebouwd uit de volgende onderzoeksvragen:
1. Hoe ziet het verloop van gebeurtenissen (tijdlijn) in deze casus eruit?
2. Op welke momenten is de raad waarover geïnformeerd in deze casus?
3. Welke functies in de organisatie hebben een (sleutel)rol gespeeld?
a. Welke bevoegdheden en verantwoordelijkheden hebben zij?
b. Volgens welke protocollen en gedragscodes werken zij?
c. Welke rolopvatting hanteerden de betreffende personen in deze functies die bepalend was voor het
verloop?
d.In hoeverre was (een gebrek aan) kritisch lerend vermogen en de informatiepositie van (onderdelen
van) de ambtelijke organisatie, college of raad bepalend voor het verloop?
4. Wat zijn de momenten in het verloop van het proces waarop de casus een wending kreeg en in hoeverre is hierop vanuit wiens belang actief gestuurd?
5. Op welke manier en vanuit welke functie had het verloop van gebeurtenissen bijgestuurd kunnen worden?
6. Welke lessen kunnen we leren uit deze casus?
7. De vragen in bijlage 1 in het onderzoek een plek te geven.
■ het onderzoek uit te laten voeren door een onafhankelijk extern onderzoeksbureau;
■ dit onderzoek te laten begeleiden door een begeleidingsgroep van 4 raadsleden (2 coalitie, 2 oppositie) die:
a. zich door het onderzoeksbureau kan laten adviseren over de definitieve vraagstelling;
b. die de planning en de kwaliteit van het onderzoek bewaken;
c. die toetst of de gestelde vragen in het eindrapport zijn beantwoord;
d. die toetst of het eindrapport werkbare aanbevelingen heeft voor ambtelijke organisatie, college en/of raad.
» De begeleidingsgroep ambtelijk te laten ondersteunen door de raadsgriffie;
■ het onderzoeksbureau (eventueel na ondertekening van een geheimhoudingsverklaring) toegang te geven tot alle benodigde beschikbare informatie en benodigde ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie;
» het onderzoek zo snel mogelijk te starten.
■ het eindrapport van het onderzoekdrij vourkeur voor 14 september 2025, maar- uiterlijk'14 neVëTHber^OSö op
te leveren;
■ de kosten die hiermee gepaard gaan, voor zover mogelijk binnen de begroting raad/griffie 2025 te aanvaarden
en indien noodzakelijk de overschrijding ten laste te brengen van de algemene middelen.
En gaat over tot de orde van de dag.
Status: Unaniem Aangenomen
Status
Aangenomen
Voor
Tegen
Lees onze andere moties

Als elke seconde telt…
Lees verder
Privacy begint bij je eigen huis
Lees verder